Rozšírená realita z anglického Augmented reality (AR) je kombináciou reálneho sveta s virtuálnym prostredím. Virtuálna realita využíva úplné nahradenie reálneho sveta virtuálnym a tým vytrháva užívateľa z reálneho prostredia. Dá sa povedať, že AR je istým druhom virtuálnej reality. Hlavný rozdiel je v tom, že AR nevyužíva úplné nahradenie reálneho sveta virtuálnym, ale doplňuje alebo pozmeňuje vnímanie reálneho sveta. Teda AR dopĺňa reálny svet o prvky virtuálneho sveta. Technológia AR umožňuje osobe pohybujúcej sa v reálnom prostredí vnímať objekty zhotovené v digitálnom svete.
Princíp vytvárania rozšírenej reality:
1. Prostredníctvom kamery je prenášaný obraz reálneho prostredia do počítača.
2. Softvér rozšírenej reality rozpoznáva jednotlivé objekty a hľadá značku (marker).
3. Na základe rozpoznania polohy markeru, softvér rozšírenej reality vykreslí markeru priradený 3D model.
4. 3D model je vykreslený buď na displeji monitora alebo pomocou špeciálnych okuliarov a pozorovateľ nadobúda dojem, akoby sa virtuálny objekt nachádzal v reálnom prostredí.
Systémy vnímania rozšírenej reality užívateľom
• Priamy pohľad – používateľ vidí očami priamo skutočný reálny svet doplnený o počítačom generované objekty. Dosiahne sa to použitím polopriepustným displejom HMD.
• Nepriamy pohľad – scéna reálneho sveta doplnená o virtuálne objekty je zobrazená používateľovi pomocou monitora, alebo s nepriehľadným displejom využívajúcim kameru na HMD.
Systémy zlaďovania virtuálnych objektov s reálnym svetom
• Systém so značkami (marker system) – do reálnej scény sa umiestnia špeciálne značky, ktoré sú počas behu aplikácie rozpoznané a nahradené virtuálnymi objektami.
• Systém bez značiek (markerless system) – vyhodnocovanie reálnej scény a vkladanie virtuálnych objektov je realizované bez značiek, sú však potrebné iné doplnkové informácie, ako napríklad rozhranie obrazu, GPS a iné.
• 3D Tracking systém – Reálne prostredie sa zosníma a vygeneruje sa mapa referenčných bodov. Na základe pozície bodov sa určia dominantné plochy a hrany. Po vytvorení referencií je možné priradiť do prostredia 3D modely, nie je potrebný akýkoľvek marker. Aplikácia zachytáva a ukladá aj pohyby obrazu kamery a vzdialenosť voči konkrétnym referenčným bodom
V súčasnosti je možné pre vytváranie rozšírenej reality využiť viacero softvérov. Medzi významnejšie patria Metaio Unifeye Design, BuildAR, Artista, alebo DART.
Rozšírená realita si pomaly nachádza uplatnenie aj v rôznych oblastiach priemyselnej praxe a to napr. v údržbe, vychystávaní položiek v skladoch, v projektovaní dispozičných riešení, marketingu, ako aj v montáži.