Virtuálna realita je počítačová technológia, ktorá prostredníctvom hardvéru a softvéru umožňuje vytvárať virtuálne modely objektívnej reality a tieto využívať pre generovanie vnemových pocitov ľudí. Technológie virtuálnej reality je možné na jednej strane využívať pre vytváranie 3D priestorových modelov a tieto využívať pre 3D modelovanie a skúmanie vlastností reálnych objektov. Na druhej strane je možné prostriedkami virtuálnej reality vytvárať „realistické“ modelové priestorové okolie, v ktorom môže človek virtuálne „realizovať“ požadované aktivity.
Vývoj počítačov v posledných rokoch prispel aj k vývoju na poli simulácie virtuálnej reality. Trendy vo vývoji počítačov sú zlacňovanie, zmenšovanie rozmerov a zvyšovanie rýchlosti, kvôli prenikaniu k čo najširšej vrstve obyvateľstva. Presne tieto aspekty sleduje aj virtuálna realita. Jej vývoj sa rozdelil do dvoch vetví a to vývoj zariadení generujúcich virtuálnu realitu a vývoj zariadení zabezpečujúcich interakciu medzi človek a počítačom v oboch smeroch.
Virtuálna realita sa pomaly ale isto začína rozširovať a začína sa využívať v oblastiach, ako teleprezencia, telerobotika, trenažéry, medicína, vizualizácia výpočtov, priemysel, zábava, vzdelávanie a mnohé iné.
Na zobrazenie virtuálnej reality a na manipuláciu so zobrazovanými predmetmi sa využívajú rôzne zariadenia. Tieto zariadenia je možné rozdeliť na dve základné skupiny. Prvou sú systémy upevňované na hlavu pozorovateľa, tzv. HMD displeje.
Druhou sú systémy neupevňované na hlavu pozorovateľa. Medzi tieto zariadenia môžeme zaradiť Powerwall, Holobench, Workbench, Holospace, CADwall, Cylinder, atď. Ako najznámejší produkt v oblasti systémov zobrazenia na steny miestnosti by sme mohli označiť Cave.
Pomocou týchto zariadení je možné lepšie si predstaviť riešený problém, prípadne umožňujú interaktívnu manipuláciu so zobrazovanými predmetmi. Ďalším uplatnením je, že pomocou zariadení z druhej spomínanej skupiny dokáže niekoľko užívateľov naraz zdieľať virtuálne prostredie, pričom môže medzi nimi dochádzať ku vzájomnej interakcii.